freiberufler Interim Einkaufsleiter & Berater (Strategischer Einkauf, Digitalisierung, Prozesse, Controlling, Outsourcing & Shared Services) auf freelance.de

Interim Einkaufsleiter & Berater (Strategischer Einkauf, Digitalisierung, Prozesse, Controlling, Outsourcing & Shared Services)

offline
  • auf Anfrage
  • 10407 Berlin
  • Weltweit
  • de  |  en
  • 14.07.2024

Kurzvorstellung

Ergebnisorientierter Einkaufsmanager. Branchenübergreifende Praxiserfahrung im Aufbau von modernen Einkaufsorganisationen (GBS, SSC, CoE) in den Bereichen Source-to-Pay (S4, Ariba, Coupa) und Digital Procurement (RPA, AI, Chatbots, eProcurement)

Qualifikationen

  • Einkaufsstrategie15 J.
  • Indirekter Einkauf8 J.
  • Konzerneinkauf11 J.
  • Lieferantenmanagement (allg.)10 J.
  • Microsoft Power Automate6 J.
  • Operativer Einkauf7 J.
  • Power Bi6 J.
  • Prozessmanagement9 J.
  • SAP FI-AP2 J.
  • SAP MDG2 J.

Projekt‐ & Berufserfahrung

Head of Procurement Operations / GPO Purchase-to-Pay (Festanstellung)
Kundenname anonymisiert, Berlin
4/2022 – offen (2 Jahre, 9 Monate)
Finanzdienstleister
Tätigkeitszeitraum

4/2022 – offen

Tätigkeitsbeschreibung

Aufbau des globalen operativen Einkaufs (Prozesse, Systeme, Organisation) als externes Shared Service Center (BPO), incl.
- Lieferantenstammdatenmanagement (SAP MDG, SAP Ariba SLP),
- Vertragsmanagement (SAP Ariba),
- Bestellwesen (SAP Ariba Guided Buying),
- Rechnungsverarbeitung (S/4 Hana VIM/OpenText).

Eingesetzte Qualifikationen

Einkaufsorganisation, Einkaufsstrategie, Kreditorenbuchhaltung, Microsoft Power Automate, Power Bi, Operativer Einkauf, Projektleitung / Teamleitung, Prozessmanagement, Ariba, SAP FI-AP, SAP MDG, SAP S/4HANA

Global Head of Global Business Services Procurement & Digital Solutions (Festanstellung)
KWS Berlin GmbH, Berlin
10/2018 – 3/2022 (3 Jahre, 6 Monate)
Life Sciences
Tätigkeitszeitraum

10/2018 – 3/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Aufbau (Organisation, Prozesse, System-Rollout S/4 HANA) und Leitung des weltweiten operativen Einkaufs (incl. Stammdatenmanagement und Kreditkarten-Programm) mit 30+ Mitarbeitern und einem EKV von 500 mEUR, sowie der Abteilung Digital Solutions (10+ MA, RPA, AI, Process Mining, Chatbots)

Eingesetzte Qualifikationen

Beschaffungsmanagement, Business Process Reengineering (BPR), E-Procurement, Einkaufsstrategie, Indirekter Einkauf, Lieferantenmanagement (allg.), Microsoft Power Automate, Power Bi, Operativer Einkauf, Prozessmanagement

Head of Purchase-to-Pay Process Management
Sanofi-Aventis Deutschland GmbH, Frankfurt am Main
10/2015 – 9/2018 (3 Jahre)
Life Sciences
Tätigkeitszeitraum

10/2015 – 9/2018

Tätigkeitsbeschreibung

- Define strategy for Procurement Operations in Shared Services (Shared Services location, scope of services in SSC, split of activities, processes and tools)

- Define and preserve the procurement process core model for Shared Services in Europe

- Drive continuous improvement of processes through simplification, harmonization and standardization, taking into account requirements such as Tax, Legal and Internal Controls

- Manage all projects related to Procurement Operations excellence (negotiation scope, SSC integration of external acquisitions, Vendor Master Data, increase of PO- and catalogue penetration etc)

- Represent Region Europe in major corporate Procurement projects to identify impacts on core model and facilitate country roll out including eProcurement, Vendor Portal, Restricted Party Screening etc.

- SAP SRM, Ariba 9, Ariba 10, Coupa

Eingesetzte Qualifikationen

Beschaffungsmanagement, E-Procurement, Einkaufsstrategie, Konzerneinkauf, Prozessberatung, Prozessmanagement, Strategischer Einkauf

Senior Expert, Procurement & Purchase-to-Pay (P2P)
expert Network GmbH / Roland Berger Strategy Consu, Berlin
6/2015 – 9/2015 (4 Monate)
Versorgungswirtschaft
Tätigkeitszeitraum

6/2015 – 9/2015

Tätigkeitsbeschreibung

Freiberuflicher Managementberater und Subject Matter Expert:
- Strategischen Einkauf (Strategie, Controlling, Organisation, Prozesse, Methoden, Systeme)
- Purchase-to-Pay (P2P) Management (Analyse und Optimierung der P2P-Abläufe, Automatisierung der Workflows)

Eingesetzte Qualifikationen

Sap Srm, Unternehmensberatung, Controlling, Strategischer Einkauf, Operativer Einkauf, Einkaufsstrategie, Lieferantenmanagement (allg.), Supplier Relationship Management (SRM)

Director, Bereichsleiter Einkauf
KPMG AG Wirtschaftsprüfungsgesellschaft, Berlin
11/2014 – 5/2015 (7 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

11/2014 – 5/2015

Tätigkeitsbeschreibung

Leitung der Einkaufsabteilung, insbesondere:
- Definition der Einkaufsstrategie und -prozesse auf Unternehmensebene für die Kategorien Marketing, Facilities, Technology/IT, Travel Management und Professional Services
- Führung des strategischen Einkaufs (6 FTE), Travel Managements und Einkauf (3 FTE), Einkaufscontrolling (1 FTE)
- Leitung des Projektes "Purchase-to-Pay" zur Definition und Einführung eines unternehmensweiten, IT-unterstützten P2P-Prozesses

Eingesetzte Qualifikationen

Strategischer Einkauf, Operativer Einkauf, Konzerneinkauf, Indirekter Einkauf, E-Procurement, Einkaufsstrategie, Lieferantenmanagement (allg.)

Chief Financial Officer
expondo GmbH, Berlin
4/2014 – 10/2014 (7 Monate)
Großhandel
Tätigkeitszeitraum

4/2014 – 10/2014

Tätigkeitsbeschreibung

Verantwortlich für die Bereiche Finanzen, Controlling, Personal und IT

Eingesetzte Qualifikationen

Prozessmanagement, Interim Management, Kostenoptimierung, Personalwesen (allg.), Finanzen (allg.), Controlling

Advisor Procurement & Supplier Management
Delivery Hero Holding GmbH, Berlin
6/2013 – 10/2013 (5 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

6/2013 – 10/2013

Tätigkeitsbeschreibung

IT Startup, 650 employees, appr. 500 mEUR turnover

Advised C-Level in the area of procurement and supply management, tasks included:
- Enhanced the corporate purchase-to-pay process and managed vendor on-boarding
- Led contract negotiations with key suppliers in the area of professional services, marketing, and IT

Eingesetzte Qualifikationen

Indirekter Einkauf, E-Procurement, Einkaufsverhandlungen, Lieferantenmanagement (allg.)

Global Head of Controlling & Procurement
Delivery Hero Holding GmbH, Berlin
12/2012 – 6/2013 (7 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

12/2012 – 6/2013

Tätigkeitsbeschreibung

IT Startup, 650 employees, appr. 500 mEUR turnover

Head of the corporate controlling & procurement department, accountabilities include:
- Defined and set up best practice processes and tools for strategic sourcing and corporate controlling
- Provided guidance and coaching to institutionalize strategic procurement best practices
- Implemented successfully an electronic purchase-to-pay process within five months, which maximized spend and budget transparency, process compliance, and enabled a reliable cash management
- Generated significant cost savings and cash improvements

Eingesetzte Qualifikationen

Management (allg.), Controlling, Strategischer Einkauf, Indirekter Einkauf, E-Procurement, Einkaufsstrategie, Beschaffungsmanagement

Director Finance Excellence
Elster Group SE, Essen
1/2012 – 11/2012 (11 Monate)
Maschinen-, Geräte- und Komponentenbau
Tätigkeitszeitraum

1/2012 – 11/2012

Tätigkeitsbeschreibung

Global leader in products and solutions for gas, water, electricity metering, 7'500 employees, 1'900 mEUR turnover

Head of department Finance Excellence with full responsibility for setting up the department and driving the Global G&A Excellence Program, duties included:
- Defined the global G&A strategy to optimize process efficiency, effectiveness and compliance within and
across procurement, finance, human resources, and IT
- Designed and installed an updated purchase-to-pay process decreasing process costs (YoY 15%) and risks

Eingesetzte Qualifikationen

Prozessoptimierung, Controlling, Rechnungswesen (allg.)

Senior Controller Procurement
Elster Group SE, Essen
8/2008 – 12/2011 (3 Jahre, 5 Monate)
Maschinen-, Geräte- und Komponentenbau
Tätigkeitszeitraum

8/2008 – 12/2011

Tätigkeitsbeschreibung

Global leader in products and solutions for gas, water, electricity metering, 7'500 employees, 1'900 mEUR turnover

Head of department “Procurement Controlling” with full responsibility for global spend management,
procurement controlling, tools and compliance, supply risk management, and IT systems, duties included:
- Performed and published the monthly reporting on effectiveness and efficiency (cost savings, raw material / currency risks, processes, compliance), and supplier performance (cost, quality, delivery, risks)
- Oversaw and managed the development and implementation of all global strategic procurement initiatives
- Directed the annual strategy review, budgeting and target setting process for the global procurement
organization together with Elster’s C-Level and the BU management teams
- Defined and implemented SOX-compliant and best-practice procurement processes and procedures

Eingesetzte Qualifikationen

Kostenoptimierung, Controlling, Strategischer Einkauf, Konzerneinkauf, Indirekter Einkauf, E-Procurement, Einkaufsstrategie, Direkter Einkauf, Lieferantenbewertung, Lieferantenanalyse

Senior Consultant Procurement & Supplier Management
Ernst & Young AG, Berlin
3/2007 – 7/2008 (1 Jahr, 5 Monate)
Unternehmensberatung
Tätigkeitszeitraum

3/2007 – 7/2008

Tätigkeitsbeschreibung

- Managed projects at SME’s optimizing a sourcing strategy, cutting cost and improving liquidity, or
implementing spend management and procurement controlling systems
- Recognized as expert in the area of strategic supplier management and initiator of joint studies with
Fraunhofer-Gesellschaft, Europe’s largest application-oriented research organization

Eingesetzte Qualifikationen

Unternehmensberatung, Strategischer Einkauf, Einkaufsstrategie, Logistik Beratung, Lieferantenmanagement (allg.)

Strategic Supply Manager
Hilti AG, Schaan
1/2003 – 2/2007 (4 Jahre, 2 Monate)
Maschinen-, Geräte- und Komponentenbau
Tätigkeitszeitraum

1/2003 – 2/2007

Tätigkeitsbeschreibung

- Managed vendors for MRO items, plastic and metal parts with an annual volume of 25 Mio CHF
- Appointed by C-Level to lead cross-functional task forces to restore interrupted supply chains
- Generated 10% year-over-year cost savings and significantly reduced risks of business interruption

Eingesetzte Qualifikationen

Vertragsmanagement, Strategischer Einkauf, Konzerneinkauf, Einkaufsverhandlungen, Lieferantenmanagement (allg.), Lieferantenentwicklung

Zertifikate

Microsoft Certified: PowerPlatform Fundamentals
2021
SAP Robotic Process Automation
2021
How to built Chatbots with SAP Conversational AI
2020
ServiceTrace: RPA Power User
2019
UI Path: RPA Business Analyst Training
2018
Automation Anywhere: RPA Basic Delevoper
2018

Ausbildung

Kellogg-WHU Executive MBA
Master of Business Administration (MBA)
2013
WHU - Otto Beisheim School of Management, Vallenda
Kellogg-WHU Executive MBA
Master of Business Administration (MBA)
2013
Kellogg School of Management, Northwestern Univers
Wirtschaftsingenieurwesen (Maschinenbau)
Diplom-Wirtschaftsingenieur (Univ.) Maschinenbau
2006
Technische Universität Chemnitz

Über mich

Experienced procurement manager with strong controlling expertise, skills in cash and cost improvements, and people management. Proven track record of defining sourcing strategies and controlling procedures to translate them into efficient processes and cost savings. Skilled in setting up and leading international cross-functional teams. Executive MBA graduate from Kellogg and WHU.


KEY STRENGTHS

- Comprehensive sourcing experience: More than ten years of international management experience in strategic sourcing and vendor management in the manufacturing and service industry at family owned, private equity managed, publicly listed, and venture capital-funded firms

- Bottom line-focused procurement approach: developed an auditable procurement controlling system and initiated, executed or supervised sourcing activities with a bottom-line cash or cost impact

- Cross-functional mindset: linked and successfully aligned activities of procurement, accounts payable, and corporate controlling to decrease process costs, external spending, and business risks


KEY SKILLS AND ACHIEVEMENTS

- Spend Transparency: collected, consolidated, and harmonized purchase order and invoice data from 15+ different ERP systems and established an automated multi-level spend reporting for 30+ sites

- Procurement processes: defined and implemented SOX-compliant operational, tactical, and strategic procurement processes, tools, and methods for a global publicly listed company

- Procurement controlling: specified and rolled out an auditable savings reporting and procurement controlling system to report on procurement efficiency, effectiveness, and supplier performance

- Purchase-to-Pay Excellence: developed and implemented a highly efficient and automated purchase-to-pay process at 5+ locations resulting in significantly lower process costs and risks

Weitere Kenntnisse

- Strategischer Einkauf (Einkaufsstrategie, Einkaufsprozesse, Einkaufsorganisation, Kostenreduktion, Lieferanten-Risikomanagement, Lieferantenmanagement, Vertragsrecht, Vertragsverhandlungen, Preisverhandlungen, eSourcing)

- Einkaufscontrolling (Spend Transparenz, Spend Management, Einkaufsreporting, Berechnung von EBITDA-relevanten Einsparungen, Liquiditätsmanagement, Lieferantenbewertung)

- Purchase-to-Pay Excellence (Stammdatenmanagement, Kreditorenmanagement, elektronische Rechnungen, automatisierte Freigabeprozesse für Bestellung und Rechnungen)


MS Office, SAP MM, SAP S/4 HANA Central Procurement, eSourcing-Tools (Ariba, Coupa, Synertrade, jCatalog), DATEV, Datenbanken

Persönliche Daten

Sprache
  • Deutsch (Muttersprache)
  • Englisch (Fließend)
Reisebereitschaft
Weltweit
Arbeitserlaubnis
  • Europäische Union
  • Schweiz
  • Vereinigte Staaten von Amerika
Profilaufrufe
4558
Alter
46
Berufserfahrung
21 Jahre und 11 Monate (seit 01/2003)
Projektleitung
15 Jahre

Kontaktdaten

Nur registrierte PREMIUM-Mitglieder von freelance.de können Kontaktdaten einsehen.

Jetzt Mitglied werden