freiberufler Program Manager & Senior Project Manager / Project Controls Manager auf freelance.de

Program Manager & Senior Project Manager / Project Controls Manager

offline
  • auf Anfrage
  • 1010 Wien
  • DACH-Region
  • de  |  en
  • 06.06.2024

Kurzvorstellung

I have considerable experience, working at Director Level, servicing stakeholders and clients, taking the lead developing and mentoring teams to achieve the completion of technically complicated and challenging projects in various markets.

Auszug Referenzen (6)

"Einzigartige Einsatzbereitschaft unser Investment Programm iHv 1,2Mrd Euro an mehreren Standorten umzusetzen. Dies im Kosten- und Zeitplan."
Program Manager
Kundenname anonymisiert
Tätigkeitszeitraum

1/2021 – 3/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Mulit Channel Projektleiter

Eingesetzte Qualifikationen

Programm-Management, Projekt - Berichtswesen, Projektleitung / Teamleitung (IT), Projektmanagement - Angebotsmanagement, Projektmanagement - Claimmanagement, Projektmanagement - Risikomanagement

"L. leitete unser Investitionsprogramm in der DACH Region inkl. Frankreich für Errichtung & Erweiterung der Vaccine Produktionen."
Program Manager / Senior Project Manager
Kundenname anonymisiert
Tätigkeitszeitraum

12/2020 – 4/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Programm Management, Capex Projekt Portfolio (Invest total 1,4 Mrd. Euro), 2 Standorte, Vaccine Produktionsanlagen

Eingesetzte Qualifikationen

Mehrprojektmanagement, Projekt - Berichtswesen, Projektdurchführung, Projekteinkauf, Projektkalkulation, Projektleitung / Teamleitung, Projektmanagement - Audits, Projektmanagement - Konzeption / Vorgehensmodell, Projektmanagement - Office, Projektmanagementberatung, Projektorganisation

"Herr L. war als Senior Cost Lead für das Cost / Scheduling / Estimating Team verantwortlich. Berichtswesen, Präsentationen vor Sponsor / Manag."
Senior Cost Lead incl. Estimating
Kundenname anonymisiert
Tätigkeitszeitraum

6/2020 – 10/2021

Tätigkeitsbeschreibung

Senior Cost Lead - Support Funktion für bestehendes Cost Engineering Team, Überwachung der Prozesse, Kostenschätzung, Durchführung von Risikoanalysen, Übernahme des Change Managements, Definition von Kostenberichten und Reporting an Steering Commitee & Global Engineering Management.

Eingesetzte Qualifikationen

Projektmanagement - Claimmanagement, Projektmanagement - Benchmarking, Projektmanagementberatung, Projektmanagement - Claimmanagement, Projektsteuerung (Projektcontrolling), Projektmanagementberatung, Kostenoptimierung, Projektsteuerung (Projektcontrolling), Projekt - Berichtswesen, Kostenoptimierung, Projektfinanzierung, Projektkalkulation, Projekt - Berichtswesen, Projektfinanzierung, Projektkalkulation

"Project Controls Manager für Multi Channel Capex Projekt (450 Mio. Euro), Cost Engineering, Scheduling, Risk- & Change Lead (6 Teammitglieder)"
Senior Project Controls Manager
Kundenname anonymisiert
Tätigkeitszeitraum

12/2017 – 12/2020

Tätigkeitsbeschreibung

Project Controls Manager für Capex Life Sciences Projekt iHv 450 Mio. Euro verantwortlich für Cost Controlling, Scheduling, Risk- & Change Management, Contract Management, Procurement Activities, Project Close Out, TOP

Eingesetzte Qualifikationen

Mehrprojektmanagement, Projekt-Dokumentation, Projekt - Berichtswesen, Projekteinkauf, Projektfinanzierung, Projektkalkulation, Projektmanagement - Benchmarking, Projektmanagement - Claimmanagement, Konfliktlösung, Projektmanagement - Risikomanagement, Projektmanagement - Vertragsmanagement, Projektsteuerung (Projektcontrolling)

"Thanks M. for great Support due to our Portfolio Projects in the DACH Region. Responsibility for whole Program as an operational Lead. Great done."
Portfolio Management
Kundenname anonymisiert
Tätigkeitszeitraum

10/2015 – 12/2016

Tätigkeitsbeschreibung

Role: Interim Global Investment Portfolio Management
Responsible for Design & Execution of the short & long term (5 – 10 years) Drug Product (DP) Supply Network strategy
• Technology evaluation across the industry
• Active investment portfolio management (CAPEX, OPEX)
• Liaising with Technical R&D, external companies and other stakeholders involved in
the development of existing and future technology solutions
• Provides leadership and management support to the sites in terms of investment planning, maintenance operations and engineering compliance
• Ensure Compliance with cGMP & HSE regulations
• Lead of Project network across all DP sites

Eingesetzte Qualifikationen

Mehrprojektmanagement

"Herr L. ist ein Top Mitarbeiter mit langjähriger Project Controls & Portfolio Erfahrung, setzt eigenständig und rasch um."
Head of PMO (Project Controls & Portfolio Management)
Kundenname anonymisiert
Tätigkeitszeitraum

1/2004 – 9/2020

Tätigkeitsbeschreibung

Considerable experience, working at Director / Senior Level,
servicing stakeholders and clients, taking the lead developing
and mentoring teams to achieve the completion of technically
complicated and challenging projects in various markets
throughout Europe and the Middle East. Bringing leadership,
innovation, enthusiasm, mentoring, team development,
financial and project control with accountability to all projects.
Skillsets and experience encompass Stakeholder Management,
Client Management, Project Controls, Project Management,
Product Management, Construction Management, Design (all
stages), Project Execution and Handover.

Eingesetzte Qualifikationen

Change Management, Controlling, Externes Controlling, Interim Management, IT-Controlling, Lieferantenmanagement (allg.), Management (allg.), Projektsteuerung (Projektcontrolling), Risikomanagement (Finan.), Transformation Management

Qualifikationen

  • Betriebskontinuitätsmanagement (BKM)
  • Controlling20 J.
  • Externes Controlling20 J.
  • Geschäftsfeldstrategie4 J.
  • IT-Controlling19 J.
  • Management (allg.)17 J.
  • Mehrprojektmanagement6 J.
  • Personalentwicklung4 J.
  • Personalentwicklung - Durchführungsplanung4 J.
  • Projekt - Berichtswesen7 J.
  • Projektdurchführung4 J.
  • Projekteinkauf7 J.
  • Projektkalkulation7 J.
  • Projektleitung / Teamleitung4 J.
  • Projektmanagement4 J.
  • Projektmanagement - Benchmarking7 J.
  • Projektmanagement - Office4 J.
  • Projektmanagementberatung2 J.
  • Projektsteuerung (Projektcontrolling)21 J.
  • Strategische Unternehmensplanung
  • Vollkostenrechnung4 J.

Projekt‐ & Berufserfahrung

Senior Project Controls Manager (Festanstellung)
Avitus GmbH, Wien
12/2021 – offen (2 Jahre, 11 Monate)
Consulting Life Scieneces & Automotive
Tätigkeitszeitraum

12/2021 – offen

Tätigkeitsbeschreibung

SENIOR PROJECT CONTROLS MANAGER
Avitus GmbH | Wien, Gmunden
Avitus is the local legal entity in austria for project
management services in the life sciences, automotive,
infrastructure, energy industry sectors of Global Project
Services. As a team we are able to consider whole PMO Teams
as well as Consultancy Services for certain different roles and
projects.
Therefore my part is to lead, manage and control stakeholder
driven projects as a Project Controls Manager or Lead in the
DACH region especially in the Life Sciences sector.
• Business Cases for Capex investment portfolios / projects
• Estimaition including Benchmarking of new facilities in life
sciences, infrastructure, automotive sector
• Set up Reporting Standards, Layouts and Cost Driven
Perspectives for execution projects
• Stakeholder Management / Reporting to Senior
Management Level (Cost, Time, Risks, Contracts)
• Sparring Partner for Portfolio Management / Project
Manager (Cost, Schedule, Risks, Contracts)
• Set up Excel Controlling Boards for getting all informations
which are needed from different parties
• Using Software Tools (like Cost Engineering, SAP BW, SAP
R3/S4) to manage financial parts by clients
• Riks Management Assesments within the Project Team
(analyse, evaluate, consider in forecasting)
• Contract Management (Contracts, Variations, Additional
Orders, support Procurement Teams)
• Mitigation of Schedule impacts within the project teams
(proactive part in the team)
• Schedule Plans (establish, evaluate, challenge, mitigation
actions, control and report)
• Forecasting (incl. Actuals, Orders, Allowances, Risks &
Opportunities, Schedule Impacts, Earned Value, VoWd,
Schedule & Cost Performance, discussions with Workstream
Leads, Contractors, etc.)
• Cost Reporting to Project Organization, Stakeholders,
Sponsors, Senior Management Level

Eingesetzte Qualifikationen

Projekteinkauf, Controlling, Externes Controlling, IT-Controlling, Projekt - Berichtswesen, Projektdurchführung, Projektkalkulation, Projektleitung / Teamleitung, Projektmanagement, Projektmanagement - Benchmarking, Projektmanagement - Office, Projektsteuerung (Projektcontrolling)

Program Manager
Kundenname anonymisiert, London
1/2021 – 3/2022 (1 Jahr, 3 Monate)
Life Sciences
Tätigkeitszeitraum

1/2021 – 3/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Mulit Channel Projektleiter

Eingesetzte Qualifikationen

Programm-Management, Projekt - Berichtswesen, Projektleitung / Teamleitung (IT), Projektmanagement - Angebotsmanagement, Projektmanagement - Claimmanagement, Projektmanagement - Risikomanagement

Program Manager / Senior Project Manager
Kundenname anonymisiert, DACH Region
12/2020 – 4/2022 (1 Jahr, 5 Monate)
Life Sciences
Tätigkeitszeitraum

12/2020 – 4/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Programm Management, Capex Projekt Portfolio (Invest total 1,4 Mrd. Euro), 2 Standorte, Vaccine Produktionsanlagen

Eingesetzte Qualifikationen

Mehrprojektmanagement, Projekt - Berichtswesen, Projektdurchführung, Projekteinkauf, Projektkalkulation, Projektleitung / Teamleitung, Projektmanagement - Audits, Projektmanagement - Konzeption / Vorgehensmodell, Projektmanagement - Office, Projektmanagementberatung, Projektorganisation

Senior Project Controls Manager / Portfolio Management (Festanstellung)
Global Project Services B.V., Amsterdam
10/2020 – offen (4 Jahre, 1 Monat)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

10/2020 – offen

Tätigkeitsbeschreibung

PROGRAM / PROJECT CONTROLS LEAD
Global Project Services B.V. | Amsterdam, London, Wien

• Capex Projects - Program & Project Controls (Life Sciences,
Automotive, Infrastructure ) EU Region, Invest >200M Euro
• Pharmaceutical – Biotech, R&D Facilities, Kilo Labs, QC Labs,
Pilot Plants, API Plants, OSD Plants and Sterile Fill and
Finish, Office Buildings & Infrastructure
• Data Centres - master planning to handover (2 large
projects completed and operational, Senior Project Manager
on a 60MW Data Centre Project)
• Commercial offices, residential and shopping malls various
projects completed
• Interim Head of Global Project Controls Services and Cost
Engineering, Europ

Eingesetzte Qualifikationen

Geschäftsfeldstrategie, Personalentwicklung, Personalentwicklung - Durchführungsplanung, Projektdurchführung, Projektmanagement, Vollkostenrechnung

Senior Cost Lead incl. Estimating
Kundenname anonymisiert, Wien
6/2020 – 10/2021 (1 Jahr, 5 Monate)
Life Sciences
Tätigkeitszeitraum

6/2020 – 10/2021

Tätigkeitsbeschreibung

Senior Cost Lead - Support Funktion für bestehendes Cost Engineering Team, Überwachung der Prozesse, Kostenschätzung, Durchführung von Risikoanalysen, Übernahme des Change Managements, Definition von Kostenberichten und Reporting an Steering Commitee & Global Engineering Management.

Eingesetzte Qualifikationen

Projektmanagement - Claimmanagement, Projektmanagement - Benchmarking, Projektmanagementberatung, Projektmanagement - Claimmanagement, Projektsteuerung (Projektcontrolling), Projektmanagementberatung, Kostenoptimierung, Projektsteuerung (Projektcontrolling), Projekt - Berichtswesen, Kostenoptimierung, Projektfinanzierung, Projektkalkulation, Projekt - Berichtswesen, Projektfinanzierung, Projektkalkulation

Senior Project Controls Manager
Kundenname anonymisiert, Wien
12/2017 – 12/2020 (3 Jahre, 1 Monat)
Life Sciences
Tätigkeitszeitraum

12/2017 – 12/2020

Tätigkeitsbeschreibung

Project Controls Manager für Capex Life Sciences Projekt iHv 450 Mio. Euro verantwortlich für Cost Controlling, Scheduling, Risk- & Change Management, Contract Management, Procurement Activities, Project Close Out, TOP

Eingesetzte Qualifikationen

Mehrprojektmanagement, Projekt-Dokumentation, Projekt - Berichtswesen, Projekteinkauf, Projektfinanzierung, Projektkalkulation, Projektmanagement - Benchmarking, Projektmanagement - Claimmanagement, Konfliktlösung, Projektmanagement - Risikomanagement, Projektmanagement - Vertragsmanagement, Projektsteuerung (Projektcontrolling)

Portfolio Management
Kundenname anonymisiert, DACH Region
10/2015 – 12/2016 (1 Jahr, 3 Monate)
Life Sciences
Tätigkeitszeitraum

10/2015 – 12/2016

Tätigkeitsbeschreibung

Role: Interim Global Investment Portfolio Management
Responsible for Design & Execution of the short & long term (5 – 10 years) Drug Product (DP) Supply Network strategy
• Technology evaluation across the industry
• Active investment portfolio management (CAPEX, OPEX)
• Liaising with Technical R&D, external companies and other stakeholders involved in
the development of existing and future technology solutions
• Provides leadership and management support to the sites in terms of investment planning, maintenance operations and engineering compliance
• Ensure Compliance with cGMP & HSE regulations
• Lead of Project network across all DP sites

Eingesetzte Qualifikationen

Mehrprojektmanagement

Head of PMO (Project Controls & Portfolio Management)
Global Projekt Services AG, Zug
1/2004 – 9/2020 (16 Jahre, 9 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

1/2004 – 9/2020

Tätigkeitsbeschreibung

Considerable experience, working at Director / Senior Level,
servicing stakeholders and clients, taking the lead developing
and mentoring teams to achieve the completion of technically
complicated and challenging projects in various markets
throughout Europe and the Middle East. Bringing leadership,
innovation, enthusiasm, mentoring, team development,
financial and project control with accountability to all projects.
Skillsets and experience encompass Stakeholder Management,
Client Management, Project Controls, Project Management,
Product Management, Construction Management, Design (all
stages), Project Execution and Handover.

Eingesetzte Qualifikationen

Change Management, Controlling, Externes Controlling, Interim Management, IT-Controlling, Lieferantenmanagement (allg.), Management (allg.), Projektsteuerung (Projektcontrolling), Risikomanagement (Finan.), Transformation Management

Ausbildung

Diplomlehrgang Sales & Marketing
Ausbildung
2021
Linz
Project Controls
Ausbildung
2020
United Kingdom
GMP / TOP Life Sciences (interne Schulungen)
Ausbildung
2018
Wien
Construction Safety
Ausbildung
2017
Wien
Terminplanung Primavera
Ausbildung
2015
München
Project Controlling
Ausbildung
2006
United Kingdom
Projektmanagement
Ausbildung
2004
München

Über mich

I have considerable experience, working at Director Level, servicing stakeholders and clients, taking the lead developing and mentoring teams to achieve the completion of technically complicated and challenging projects in various markets throughout Europe and the Middle East. Myself brings leadership, innovation, enthusiasm, mentoring, team development, financial and project control with accountability to all his projects. My skillsets and experience encompass Stakeholder Management, Client Management, Project Management, Construction Management, Design (all stages), Project Execution and Handover.

I understand fully the importance of the inter-relationship and dependency between the technical process in these complicated biotech and pharmaceutical facilities and the Utilities required in order to allow them to function. The installation, commissioning of all systems and qualification of Direct Impact systems are crucial to the success of every pharma project. Utilities installation has formed an integral part of the management of all his projects. Safety, Quality and Planned Maintenance of all Utilities on an ongoing basis is key to the successful operation of any plant.

My experience on the client side in Capital Planning and the management of stakeholders provides him with an acute understanding of business and client drivers along with the acumen to deliver what the project requires to achieve or better the success criteria.

Weitere Kenntnisse

My experience covers the following Business Areas:
• Pharmaceutical – Biotech, R&D Facilities, Kilo Labs, QC Labs, Pilot Plants,
API Plants, OSD Plants and Sterile Fill and Finish – first project in 2008.
• Data Centres – master planning to handover – 2 large projects completed and
operational, Senior Project Manager on a 60MW Data Centre Project
• Commercial offices, residential and shopping malls various projects completed
• Interim Head of Global Project Controls and Cost Engineering Pharma Netherlands

Persönliche Daten

Sprache
  • Deutsch (Muttersprache)
  • Englisch (Fließend)
Reisebereitschaft
DACH-Region
Arbeitserlaubnis
  • Europäische Union
  • Schweiz
Profilaufrufe
472
Alter
45
Berufserfahrung
26 Jahre und 9 Monate (seit 01/1998)
Projektleitung
15 Jahre

Kontaktdaten

Nur registrierte PREMIUM-Mitglieder von freelance.de können Kontaktdaten einsehen.

Jetzt Mitglied werden