freiberufler Stratege | Internationaler Marketing-Senior | Erfahrener Projektmanager auf freelance.de

Stratege | Internationaler Marketing-Senior | Erfahrener Projektmanager

zuletzt online vor wenigen Stunden
  • auf Anfrage
  • 23843 Bad Oldesloe
  • Weltweit
  • de  |  en
  • 14.11.2024

Kurzvorstellung

20+ Jahre Erfahrung in den Bereichen strategische Beratung, digitale Innovation, internationales Marketing, Account- und Projektmanagement / Marken-/Produktmanagement, Co-Creation, Partnerschaften, Sponsoring und Events

Qualifikationen

  • Business-To-Consumer
  • Business Model1 J.
  • Business to Business2 J.
  • Change Management
  • Kommunikation (allg.)2 J.
  • Marketing15 J.
  • Projektmanagement2 J.
  • Strategisches Marketing11 J.
  • Transformation Management1 J.
  • Unternehmensberatung9 J.
  • Veranstaltungsmanagement4 J.

Projekt‐ & Berufserfahrung

Interims Manager
Deutsche Telekom, Remote
7/2023 – 10/2023 (4 Monate)
Telekommunikation
Tätigkeitszeitraum

7/2023 – 10/2023

Tätigkeitsbeschreibung

Unterstützung in der Kuratation, Konzeption und Umsetzung des Equal Esports Festivals.

Eingesetzte Qualifikationen

Projektmanagement

Principal Consultant
Fraport AG, Remote
7/2023 – offen (1 Jahr, 5 Monate)
Luft- und Raumfahrtindustrie
Tätigkeitszeitraum

7/2023 – offen

Tätigkeitsbeschreibung

Unterstützung der Unternehmensstrategie und dem Innovationsbereich bei der Beurteilung ihrer strategischen Initiativen und Maßnahmen.

Eingesetzte Qualifikationen

Projektmanagement, Unternehmensberatung

Principal Consultant
Deutsche Bahn, Remote
2/2023 – offen (1 Jahr, 10 Monate)
Logistikdienstleister
Tätigkeitszeitraum

2/2023 – offen

Tätigkeitsbeschreibung

Strategische Unterstützung in unterschiedliche Themen im Bereich Kinder- und Familienmarketing.

Eingesetzte Qualifikationen

Projektmanagement, Strategisches Marketing

Principal Consultant
Bosch eBike, Remote
6/2022 – 5/2023 (1 Jahr)
Maschinen-, Geräte- und Komponentenbau
Tätigkeitszeitraum

6/2022 – 5/2023

Tätigkeitsbeschreibung

Analyse, Strategieentwicklung und Optimierung der B2B-Kommunikation,
Neuentwicklung eines Partnerschafts- / Loyalitätsprogramms, sowie Entwicklung eines Namen für eine Premium Subscription Services.

Eingesetzte Qualifikationen

Projektmanagement, Strategisches Management, Strategische Kommunikation

Principal Consultant
Team X, Remote
6/2022 – 6/2022 (1 Monat)
Dienstleistungsbranchen (Service)
Tätigkeitszeitraum

6/2022 – 6/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Strategische Unterstützung bei verschiedenen Themen im Bereich Marketing, Kommunikationsstrategie und -planung für Mercedes-Benz.

Eingesetzte Qualifikationen

Strategisches Management

Proxy PO
Audi AG, Remote
5/2022 – 8/2022 (4 Monate)
Automobilindustrie
Tätigkeitszeitraum

5/2022 – 8/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Analyse und Entwicklung einer Strategie für ein Open Innovation Network und dessen Aufbau innerhalb der Organisation.

Eingesetzte Qualifikationen

Product Owner, Projektmanagement, Strategisches Management

Interims Manager
Dornbracht, Iserlohn
3/2022 – 11/2022 (9 Monate)
Fertigungsindustrie
Tätigkeitszeitraum

3/2022 – 11/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Strategieentwicklung und Unterstützung der Abteilung Experience Marketing, einschließlich eLearning Struktur, Aufbau und Formate.

Eingesetzte Qualifikationen

Projektmanagement, Strategisches Management

Interim Teamlead
deepblue networks, Hamburg
8/2021 – 12/2021 (5 Monate)
Dienstleistungsbranchen (Service)
Tätigkeitszeitraum

8/2021 – 12/2021

Tätigkeitsbeschreibung

- Advisory and support in different projects and roles
- Interim team lead with focus on reorganization and business
development of clients
....

Eingesetzte Qualifikationen

Strategisches Marketing, Beratung Gesellschafter-Angelegenheiten, Projektleitung / Teamleitung (IT)

Business Consultant and Project Lead
Deutsche Telekom, Remote
7/2021 – 12/2021 (6 Monate)
Telekommunikation
Tätigkeitszeitraum

7/2021 – 12/2021

Tätigkeitsbeschreibung

- Strategy development and implementation of a Equal Esports Initiative of Deutsche Telekom
- Partner management and selection
- Event organization and implementation

Eingesetzte Qualifikationen

Veranstaltungsmanagement, Kooperationen, Marketing, Organisation (allg.), Social Media Marketing, Strategisches Marketing

Principal Consultant
VDE, Remote
11/2020 – 12/2021 (1 Jahr, 2 Monate)
High-Tech- und Elektroindustrie
Tätigkeitszeitraum

11/2020 – 12/2021

Tätigkeitsbeschreibung

- Consulting in developing a e-commerce platform to support VDE digital transformation from the strategic concept up to the MVP phase
- Analyzing the target group and personas to build a better user
experience
- Developing new business models and innovations to enable additional revenue streams for VDE business areas
- Organizing and implementation of several working sessions with the client preparing the strategic basis and the MVP phase
•…

Eingesetzte Qualifikationen

Agile Methodologie, Business to Business, Business Model, Business Plan, Digitale Transformation, Kommunikation (allg.), Marketing, Projekt - Start-Up-Workshop, Workflows, Strategische Unternehmensplanung

Business Consultant
esports player foundation, Remote
10/2020 – 12/2021 (1 Jahr, 3 Monate)
Gemeinnützige E-Sportförderung
Tätigkeitszeitraum

10/2020 – 12/2021

Tätigkeitsbeschreibung

- Supporting and consulting the Managing Directors in structure, finance and team set-up
- Defining and implementation of new work models, such as OKRs
- Supporting in development of a comprehensive tracking system for better coaching of the the talents

Eingesetzte Qualifikationen

Beratung Gesellschafter-Angelegenheiten, Projektleitung / Teamleitung

Business Consultant
Unzer / Heidelpay, Remote
2/2020 – 11/2020 (10 Monate)
Finanzdienstleister
Tätigkeitszeitraum

2/2020 – 11/2020

Tätigkeitsbeschreibung

- Development of a new Marketing team structure including definition of the roles & responsibilities
- Developing of partnership models and formats of customer engagement activities
- Planning and execution of a customer engagement event

Eingesetzte Qualifikationen

Veranstaltungsmanagement, Kooperationen, Personalorganisation, Unternehmensberatung

Business Consultant
Voith Hydro, Remote / Berlin / Heidenheim
11/2019 – 9/2020 (11 Monate)
Maschinen-, Geräte- und Komponentenbau
Tätigkeitszeitraum

11/2019 – 9/2020

Tätigkeitsbeschreibung

- Development of a strategic blueprint including client presentations for a co-development approach of their digital solutions / products
- Supporting in the development of Voith Hydro digital strategy
- Go To Market support of one of their digital solutions
- Preparing and holding presentations on board level

Eingesetzte Qualifikationen

Business to Business, Kooperationen, Unternehmensberatung

Marketing Consultant
Lufthansa Technik, Hamburg
7/2019 – 3/2020 (9 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

7/2019 – 3/2020

Tätigkeitsbeschreibung

- Development of a new Brand Architecture for AVIATAR and its Sub-brands
- Developing and implementing various marketing and communication activities to support the new brand launch including international co-development user events

Eingesetzte Qualifikationen

Veranstaltungsmanagement, Kommunikationsberatung, Markenbildung, Marketing

COO / Principal Consultant (Festanstellung)
kreait GmbH, Berlin
8/2017 – 4/2019 (1 Jahr, 9 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

8/2017 – 4/2019

Tätigkeitsbeschreibung

- Building up and leading the strategy and project management team including strategic consultancy of existing and new clients
- Developing key accounts
- Further development of existing clients such as Lufthansa and supporting the Digital Innovation team and further development of the ‘Lufthansa FlyingLab’ platform
- Support in prototyping, testing and roll-out planning of a new and innovative product from ifolor (3D Mini-me)
- Consulting and organizing of several workshops around Digital Transformation and Execution (e.g. B/S/H, Telekom, etc.)
- Planning and implementation of internal change projects and events, such as AMG Leadership Event and Training, and MCH Global new Launch

Eingesetzte Qualifikationen

Beratung Gesellschafter-Angelegenheiten, Strategisches Marketing, Transformation Management

Business Consultant / Project Lead
Lufthansa Passage, Frankfurt
10/2013 – 3/2020 (6 Jahre, 6 Monate)
Luft- und Raumfahrtindustrie
Tätigkeitszeitraum

10/2013 – 3/2020

Tätigkeitsbeschreibung

- Support in development of the Digital Transformation Strategy of Lufthansa Passage
- Co-creation, project lead and responsible for the Lufthansa FlyingLab platform, including concept development, planning, partnership acquisition and implementation of several activities on ground and on board
- Marketing and communication planning and implementation
- Planning, set-up and implementation of different digital and nondigital prototypes
- Support in development of the Digital Innovation strategy leading to the Lufthansa Innovation Hub in Berlin
- Strategy and concept development for set-up a new internal structure for further push digital innovations and foster the digital transformation of the Lufthansa Marketing
- Prototyping of digital Marketing and Communication products such as proximity solutions

Eingesetzte Qualifikationen

Kooperationen, Marketing, Social Media Marketing, Strategisches Marketing, Unternehmensberatung

Project Lead
SBB - Schweizerische Bundesbahnen, Zürich
2/2013 – 7/2014 (1 Jahr, 6 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

2/2013 – 7/2014

Tätigkeitsbeschreibung

- Responsible for the development of the business case and strategy
- Branding and Design
- Partner acquisition, negotiation and management
- Development and execution of the sales and marketing plan
- Management of the technical infrastructure
- Development and implementation of a test and roll-out plan

Eingesetzte Qualifikationen

Auswahl Vertretern / Kooperationspartnern, Kommunikation (allg.), Marketing, Produktdesign, Projektdurchführung, Unternehmensberatung

Director Marketing (Festanstellung)
JT International CZ, Prag
5/2010 – 12/2012 (2 Jahre, 8 Monate)
Konsumgüterindustrie
Tätigkeitszeitraum

5/2010 – 12/2012

Tätigkeitsbeschreibung

- The overall consumer and trade marketing planning and the development of through-the-line programs for all local JTI brands (Camel, B&H, LD, Ronson, Winston)
- Development and translation of trade and brand strategies into specific programs and materials
- Development of all consumer and trade activities (on- and offline) across all brands; evaluation of those activities; definition, monitoring and controlling of the budget
- Leading special trade projects with the sales team to increase share of shelf and share of voice (set-up process, structure, KPI’s, bonus system for sales team, reporting)
- Strategy development, evaluation and implementation of merchandising programs and materials across all trade channels
- Programs evaluation, maximizing their effectiveness and cost efficiency, monitoring timely implementation
- Efficient utilization and management of the total consumer and trade marketing budget
- Leading and managing eight direct reports through effective and permanent tasks allocation according to skills level, control and feedback and development possibilities

Eingesetzte Qualifikationen

Veranstaltungsmanagement, Markenbildung, Marketing, Produktdesign, Strategisches Marketing, Strategisches Management

Brand Manager / D2C Manager (Festanstellung)
JT International CH, Luzern
10/2006 – 4/2010 (3 Jahre, 7 Monate)
Konsumgüterindustrie
Tätigkeitszeitraum

10/2006 – 4/2010

Tätigkeitsbeschreibung

- Budget and KPI definition / planning
- Leading and coordination of all 1-2-1 Consumer activities and HoReCa sales in conduction with the Sales Teams within the regions
- Strategy development and implementation of brand strategies and the consumer and trade marketing programs within the DTC channel (Events, 1-2-1 HoReCa and Image Activities) in the Swiss market
- Responsible for all sponsorship activities (Strategy development, Identification, Negotiation, Finalization)
- Leading and implementation of the direct marketing and CRM activities and monitoring defined KPIs, such as contacts, brand impact and redemption rate
- Leading, managing and coaching of eight direct reports

Eingesetzte Qualifikationen

Markenbildung

Account Director (Festanstellung)
I-D Media AG, Berlin
8/2002 – 9/2006 (4 Jahre, 2 Monate)
Medienbranche
Tätigkeitszeitraum

8/2002 – 9/2006

Tätigkeitsbeschreibung

In charge of all JT International ATL / BTL and digital media projects
in the markets Germany, Switzerland (local Marketing Team and
Headquarter), Spain, Russia and Japan, including:
- Direct contact person and person in charge for senior management
- Development of ATL / BTL and digital program ideas together with the Strategic Consultant and Creative Consultant
- Responsible for Media Sales and Online Advertising within the online projects
- Development of yearly program plans and budget allocations
- Business development of new markets and projects
- Leading and management of large teams
- Responsibility for a multi-million-dollar (USD) budget

Eingesetzte Qualifikationen

Account Management

Account Director (Festanstellung)
I-D Media AG, Berlin
8/2002 – 9/2006 (4 Jahre, 2 Monate)
Medienbranche
Tätigkeitszeitraum

8/2002 – 9/2006

Tätigkeitsbeschreibung

In charge of all JT International ATL / BTL and digital media projects
in the markets Germany, Switzerland (local Marketing Team and
Headquarter), Spain, Russia and Japan, including:
- Direct contact person and person in charge for senior management
- Development of ATL / BTL and digital program ideas together with the Strategic Consultant and Creative Consultant
- Responsible for Media Sales and Online Advertising within the online projects
- Development of yearly program plans and budget allocations
- Business development of new markets and projects
- Leading and management of large teams
- Responsibility for a multi-million-dollar (USD) budget

Eingesetzte Qualifikationen

Account Management, Digitalisierung, Marketing

Zertifikate

IMD Lausanne | Executive Business Strategies
2008

Ausbildung

Multimedia Projektmanager
Ausbildung
1996
Media Academy Friedrichshafen

Weitere Kenntnisse

Selbständiger Consultant und Interimsmanager
| Strategische Beratung, Planung und Umsetzung von Marketing- und Kommunikationsmaßnahmen, Betreuung von digitalen Innovations- und Transformations Initiativen und Projektmanagement für ein breit gefächertes Portfolio an großen und mittelständischen B2B und B2C Unternehmen in verschiedenen Branchen.

Brand Manager und Marketing Direktor
| Leitung und Umsetzung von internationaler Consumer und Trade Marketingmassnahmen sowie Entwicklung von Markteinführung Kampagnen bei einem internationalen FMCG-Unternehmen.

Account Manager und Projektleiter
| Planung und Orchestrierung von internationalen Multikanal-Werbekampagnen im ATL/BTL/Digitalbereich für Kunden aus unterschiedlichen Branchen.

Schlüsselstärken:
- Umfassende Erfahrung und Expertise in unterschiedlichen Branchen
- Starke innovative, strategische und kreative Denkweise
- Ausgeprägte pragmatische Hands-on-Mentalität
- Emphatisch, begeisterungsfähig und kommunikativ

Branchenschwerpunkt:
- Mobilität
- Industrie
- FMCG

Persönliche Daten

Sprache
  • Deutsch (Muttersprache)
  • Englisch (Fließend)
Reisebereitschaft
Weltweit
Arbeitserlaubnis
  • Europäische Union
  • Schweiz
Profilaufrufe
757
Alter
53
Berufserfahrung
31 Jahre und 3 Monate (seit 08/1993)
Projektleitung
23 Jahre

Kontaktdaten

Nur registrierte PREMIUM-Mitglieder von freelance.de können Kontaktdaten einsehen.

Jetzt Mitglied werden