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Project-, Program-, Business Process Management Expert

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  • 01.07.2024

Kurzvorstellung

Mehr als 20 Jahre internationale Erfahrung in den Bereichen Project-, Prgramm-, Portfolio- & Process Management mit Schwerpunkt Pharma-Industrie (R&D). Einführung und Leitung von PMOs. Leitung von R&D / Technologie-Projekten & Programmen

Qualifikationen

  • Aris Software
  • Launchmanagement
  • OPX2 Planisware
  • Projektmanagement2 J.
  • Prozessmanagement3 J.
  • Strategische Unternehmensplanung1 J.
  • Strategischer Einkauf
  • Supply-Chain-Management (SCM)2 J.
  • Wirtschaftsinformatik
  • Wirtschaftsingenieurwesen

Projekt‐ & Berufserfahrung

Business Process Development
Sartorius AG, Göttingen
4/2022 – 2/2024 (1 Jahr, 11 Monate)
Life Sciences
Tätigkeitszeitraum

4/2022 – 2/2024

Tätigkeitsbeschreibung

Geschäftsprozessentwicklung in verschiedenen Bereichen des Lieferkettenmanagements und des Beschaffungs-, Risiko- und Nachhaltigkeitsmanagements
Entwurf und Einführung globaler Prozeduren (GP) und globaler Anweisungen (GI)
Schulung neu erstellter globaler Prozeduren und Anweisungen

Eingesetzte Qualifikationen

Prozessmanagement, Schulung / Coaching (allg.), Schulungskonzepte

Business Startup & Strategie
3Space Gmbh, Innsbruck
3/2022 – 5/2024 (2 Jahre, 3 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

3/2022 – 5/2024

Tätigkeitsbeschreibung

Development of Business Strategie
Organizational Design
Business Startup Support

Eingesetzte Qualifikationen

Finanzierungsberatung, Strategisches Management

Business Process Development
Siegfried AG, Zofingen
6/2020 – 6/2020 (1 Monat)
Pharmaindustrie
Tätigkeitszeitraum

6/2020 – 6/2020

Tätigkeitsbeschreibung

Geschäftsprozessentwicklung für die Produktfreigabe durch QP (Qualified Person) für alle Tochtergesellschaften
Entwicklung des globalen funktionsübergreifenden Dokumenten- und Informationsflussmodells

Eingesetzte Qualifikationen

Prozessmanagement

Business Process Re-Engineering Portfolio Management
Helm AG, Hamburg
1/2020 – 12/2020 (1 Jahr)
Pharmaindustrie
Tätigkeitszeitraum

1/2020 – 12/2020

Tätigkeitsbeschreibung

Geschäftsprozessüberarbeitung des Portfolioprozesses
Konzept zur Neuorganisation der aktuellen Organisation
Optimierung der Ressourcensituation
Implementierung des neuen Geschäftsprozesses und der Organisationsstruktur
Gestaltung unterstützender IT-Infrastruktur / State-of-the-Art-Digitalisierung

Eingesetzte Qualifikationen

Projektmanagement, Prozessmanagement, Strategisches Management

Business Strategy & Product Launch Program Management
Richter Helm Biotech, Hamburg
5/2018 – 10/2019 (1 Jahr, 6 Monate)
Pharmaindustrie
Tätigkeitszeitraum

5/2018 – 10/2019

Tätigkeitsbeschreibung

Globales Programmmanagement für den Produktionsaufbau (Produktionsstart) und den Vermarktungsstart eines Biotech-Produktes für ausgewählte Geschäfts- und Vertriebspartner
Einführung der globalen Produktversorgungsstrategie mit CMO und Definition des internationalen Geschäftsmodells
Produkteinführung eines Biosimilars in verschiedenen Regionen (Europa, Lateinamerika, Asien, Naher Osten) mit dem Ziel, pünktlich im August 2019 die Vermarktung zu starten

Eingesetzte Qualifikationen

Supply-Chain-Management (SCM), Projektmanagement, Geschäftsfeldstrategie

Business Process Re-Engineering Product Launch
Helm AG, Hamburg
4/2018 – 8/2018 (5 Monate)
Pharmaindustrie
Tätigkeitszeitraum

4/2018 – 8/2018

Tätigkeitsbeschreibung

Geschäftsprozessbewertung und Leistungsmessung des Projektmanagementprozesses für den Geschäftsprozess zur Einführung neuer Produkte
Schwächenanalyse und Empfehlungen zur Prozessverbesserung
Einführung eines Projektmanagement-Toolkits (Software)

Eingesetzte Qualifikationen

Prozessmanagement, Projektmanagement, Strategisches Management

Product Portfolio Strategy & Transfer Management
Siegfried AG, Zeihen
9/2016 – 10/2017 (1 Jahr, 2 Monate)
Pharmaindustrie
Tätigkeitszeitraum

9/2016 – 10/2017

Tätigkeitsbeschreibung

Strategische und finanzielle Bewertung des aktuellen Produktportfolios
Entwicklung einer Fertigungsstrategie für spezifische Produkte
Entwicklung einer Produkttransferstrategie über mehrere Produktionsstandorte (CH, FR, DE, USA, CN)
Umsetzung des Transferplans (Programm- & Projektmanagement) für 19 Produkte mit 103 Prozessschritten (chemische und physikalische Prozessschritte)

Eingesetzte Qualifikationen

Supply-Chain-Management (SCM), Strategische Unternehmensplanung

Zertifikate

Hermes 5.1 Project Management
2021
Agile Program Management Foundation Examination
2020
Agile Project Management Practitioner Examination
2020
Agile Project Management Foundation Examination
2020
• HBS Business Finance II Program, Harvard Business School, Boston, USA
2003
• Master’s Certificate in Project Management, George Washington University
2002

Ausbildung

• Doctoral Thesis (PhD), Economic Sciences, Strategic Management & Project Portfolio Management, Vie
Doktorat
2008
Wien
• Master’s Degree, Business Administration, Specialization in Industrial Management, Controlling and
Magister (Master)
1994
Innsbruck
• Engineer’s Degree, Higher Technical College for Electronics & Communication Technologies, Innsbruc
Ausbildung
1989
Innsbruck

Über mich

After C. E.’s graduation as engineer in communication technologies and electronics he studied Business Administration at the University Innsbruck specializing in economic computer science and operations management. In addition to his Master’s degree he completed a PhD program at the Vienna University of Economies, marketing department and worked during his doctoral thesis (title “The strategic orientation of the project portfolio management in the project-oriented organization”) on the scientific challenge, how to link state-of-the-art temporary organizations most optimal to the level of strategic management in large enterprises.
He acquired deep knowledge and expertise in the field of:
• Business Process Management (BPMN)
• Portfolio Management
• International Project & Program Management (PMI®, Agile®, IPMA®, Hermes 5®)
• Strategic Manufacturing & Product Allocation
• New Product Launch Management
C. owns more than twenty years of experience in the pharmaceutical industry working in several roles and responsibilities. Thereof he spent more than ten years in global leadership roles. In his last permanent role, he held the position of Vice President Global Product Launch, Supply Strategy and Lifecycle Management at Viatris (former Mylan Inc.).
He was successful in the transformation of new business strategies into operational excellence at Sandoz and Viatris (former Mylan Inc.) in the area of Development, Registration and Product Launch for Sandoz and in Supply Strategy and Product Launch for Viatris (former Mylan). Since 2015 C. is successful in business consulting and interim management.
In his role as business consultant, he is successfully supporting several companies in pharmaceutical and biotech industry in interim management, program & project management, business transformation and optimization covering:
• Strategic Planning: Developing a clear understanding of the organization's strategic goals and objectives and devising transformational strategies to align with these goals.
• Process Improvement: Identifying inefficiencies and areas for improvement within existing processes and implementing new processes or redesigning existing ones to optimize efficiency and effectiveness.
• Project & Program Management: Developing detailed project plans outlining the objectives, scope, timeline, resources, and responsibilities for the transition process from here to there.
• Stakeholder Management: Engaging and communicating with various stakeholders including executives, employees, customers, suppliers, and external partners to ensure alignment and manage expectations throughout the transition.
• Risk Management: Identifying potential risks and challenges associated with the transition and developing strategies to mitigate them effectively.
• Change Management: Implementing change management strategies to facilitate smooth transitions, including communication plans, training programs, and support mechanisms for employees affected by the change.
• Resource Allocation: Allocating resources such as budget, personnel, and technology to support the transition process effectively.
• Coordination: Collaborating with cross-functional teams and departments to coordinate activities and ensure alignment with the transition plan.
• Monitoring and Evaluation: Monitoring progress against the transition plan, identifying deviations or issues, and implementing corrective actions as necessary. Conducting post-transition evaluations to assess the success of the transition and identify areas for improvement.

Persönliche Daten

Sprache
  • Deutsch (Muttersprache)
  • Englisch (Fließend)
  • Italienisch (Grundkenntnisse)
Reisebereitschaft
Weltweit
Arbeitserlaubnis
  • Europäische Union
  • Schweiz
Home-Office
bevorzugt
Profilaufrufe
1339
Alter
55
Berufserfahrung
29 Jahre und 9 Monate (seit 02/1995)
Projektleitung
10 Jahre

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