freiberufler Finance Professional auf freelance.de

Finance Professional

zuletzt online vor wenigen Tagen
  • 100‐140€/Stunde
  • 53604 Bad Honnef
  • Europa
  • de  |  en
  • 06.10.2024

Kurzvorstellung

Ihr Finance Professional von Finance Prozessen bis Analysen.

Qualifikationen

  • Analysen Finance
  • CFO
  • Controlling13 J.
  • Digitalisierung
  • Finance Prozesse
  • Fusionen und Übernahmen3 J.
  • Kostenrechnung5 J.
  • Lean Startup
  • Projekt - Berichtswesen
  • Projektdurchführung

Projekt‐ & Berufserfahrung

Interims CFO
Kundenname anonymisiert, München
4/2023 – 9/2024 (1 Jahr, 6 Monate)
Maschinen-, Geräte- und Komponentenbau
Tätigkeitszeitraum

4/2023 – 9/2024

Tätigkeitsbeschreibung

Vorbereitung des Unternehmens auf den anstehenden M&A Verkaufs
prozess bzgl. der relevanten kfm. Prozesse
 Aufbereiten, ordnen und herstellen von Transparenz des „current
tradings“ der vergangenen 2,5 Jahre
 Erstellung des Businessplans mit Aufsetzpunkt „current trading“ in
Zusammenarbeit mit dem Management und dem M&A Berater
 Einführung eines strukturierten Monatsabschlussprozesses und
strukturierte Zusammenarbeit mit dem Steuerberater
 Konzeption und Erstellung eines Standardberichtswesens
 Einführung eines Vertriebscontrollings in Form eines Sales Funnels
 Erstellung einer Projektnachkalkulation der wesentlichen Projekte
Begleitung des Unternehmens und des Managements als „Interim CFO“
während des M&A Prozesses
 Teilnahme an den Präsentationen / Pitches für Investoren und
Ansprechpartner für alle finanzrelevanten Fragestellungen
 Verantwortlich für die Befüllung des Datenraums bzgl. aller
finanzrelevanten Dokumente und Ansprechpartner für die Due
Diligence finanzseitig
Aufsetzen der Ziel Finance Organisationsstruktur

Eingesetzte Qualifikationen

Finanzen (allg.)

VP iSTM & Finance Systems P&P (Festanstellung)
Deutsche Post DHL, Deutsche Post AG, Bonn
2/2021 – 5/2022 (1 Jahr, 4 Monate)
Logistikdienstleister
Tätigkeitszeitraum

2/2021 – 5/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Responsibilities: Finance responsible (N-3) for the “Integrated Steering Model (iSTM) P&P” and Systems Finance P&P with eight direct reports - Transformation of the iSTM project organization into a line organization - definition, alignment and setup of roles & responsibilities as well as processes (e.g. dashboard development, new system onboarding) across departments (IT, operations, finance and sales) - Operations, maintenance and advancement of the “Integrated Steering Model”, cost per piece accounting system and CREST system / data model Achievements (extract): - P&P Germany Investment of Choice Award Bronze for the implementation of the “Integrated Steering Model P&P”

Eingesetzte Qualifikationen

Controlling

Project Lead “Integrated Steering Model P&P” (VP) (Festanstellung)
Deutsche Post DHL, Deutsche Post AG, Bonn
2/2018 – 2/2021 (3 Jahre, 1 Monat)
Logistikdienstleister
Tätigkeitszeitraum

2/2018 – 2/2021

Tätigkeitsbeschreibung

Responsibilities: Finance responsible (N-3) for three work streams in the “Integrated Steering Model P&P” with a project team of six - Development and alignment of a regional cost per piece accounting model and system - Remodeling of the existing product and customer profitability accounting and alignment with the new regional cost per piece accounting - Development and alignment of the Integrated Steering Model P&P data model (Master Data Management) - Regular presentation of project status and results to the P&P management board Achievements (extract): - Fast time to market for regional cost per piece by function based on PoC and agile project approach (SCRUM)

Eingesetzte Qualifikationen

Requirements Management, Controlling, Kostenrechnung, Scrum

CFO StreetScooter (Festanstellung)
Deutsche Post DHL, StreetScooter GmbH, Aachen
5/2016 – 1/2018 (1 Jahr, 9 Monate)
Automobilindustrie
Tätigkeitszeitraum

5/2016 – 1/2018

Tätigkeitsbeschreibung

Responsibilities: Finance responsible (N-2) for ~ 300 m€ turnover with seven direct reports (50 reports in total) in the subject area of - Finance & Accounting - Administration - Human Resources - IT Systems - Internal Audit & Processes - Presenting business results and information requests regularly to the DP DHL management board Achievements (extract): - Successful development of all Finance functions keeping management in control of the dynamic business growth (growth 2015 to 2018: revenue +130 % CAGR; FTE +78 % CAGR) - Designing a leasing solution for a large customer and successfully negotiation of a 13 mEUR sales deal - M&A activities: Preparation of sellers business case and fact book and presentation to external investors

Eingesetzte Qualifikationen

Auftragsverwaltung, Inventurmanagement, Fusionen und Übernahmen, Projektmanagement, Projektmanagement - Audits, Projektmanagement (IT)

VP IT Controlling & Projects PeP (Festanstellung)
Deutsche Post DHL, Deutsche Post AG, Bonn
7/2014 – 6/2016 (2 Jahre)
Logistikdienstleister
Tätigkeitszeitraum

7/2014 – 6/2016

Tätigkeitsbeschreibung

Responsibilities: Finance responsible (N-2) for the BD IT PeP with ~ 630 m€ net costs in seven national legal entities and leadership responsibility for eleven direct reports (30 reports in total) in the subject area of - Business planning, forecasting and internal financial reporting - Budget approval committee CD PeP - Project Monitoring Office CD PeP Achievements (extract): - Design and execution of an IT project review based on expected return and consequences when cancelled, covering all ~ 400 IT projects planned for 2016 - M&A activities: support successful sale of three smaller business units

Eingesetzte Qualifikationen

IT-Controlling, Fusionen und Übernahmen

CFO Global Mail Europe (Festanstellung)
Deutsche Post DHL, Deutsche Post AG, Bonn
12/2012 – 6/2014 (1 Jahr, 7 Monate)
Logistikdienstleister
Tätigkeitszeitraum

12/2012 – 6/2014

Tätigkeitsbeschreibung

Responsibilities: Finance responsible (N-3) for the BU Global Mail Europe with ~310 m€ in revenue billed out of 10 legal entities and leadership responsibility for nine direct reports in seven European countries (UK, NL, F, CH, S, D and RUS) in the subject area of - Business planning, forecasting, internal and external financial reporting - Management of the Shared Service Center Accounting (GBS) - Support of the target setting process for regional management - Ensuring financial and tax compliance Achievements (extract): - Redesign of the management report in accordance with the business unit strategy creating the necessary transparency for the Global Mail Europe Management team to run the business - Delineation of the BU Global Mail Europe (budgets, finance processes and systems) into Parcel Europe, eCommerce and DP International

Eingesetzte Qualifikationen

Compliance management, Controlling

Business Administration Manager / Head of Clearing (Festanstellung)
Deutsche Post DHL, Deutsche Post Zahlungsdienste G, Bonn
10/2010 – 12/2012 (2 Jahre, 3 Monate)
Finanzdienstleister
Tätigkeitszeitraum

10/2010 – 12/2012

Tätigkeitsbeschreibung

Responsibilities: Leadership responsibility for 14 direct reports in the subject area of - Business planning, forecasting, internal and external financial reporting - Management of the Shared Service Center Accounting (GBS) - Management of internal and year-end audits in compliance with regulatory requirements (BaFin/BuBa/ZAG) - IT Demand Management - Payment processing (E-POSTBRIEF, allyouneed.de market place, Die Redaktion) - Accounts receivable management and debt collection Achievements (extract): - Greenfield setup of all Business Administration and Department Clearing organizational structures and processes in compliance with external regulatory requirements (starting with two direct reports in Oct. 2010) - Successful management of internal and external audit findings

Eingesetzte Qualifikationen

Requirements Management, Compliance management, Controlling, Projektmanagement - Audits

Senior Expert Controlling Operations Mail (Festanstellung)
Deutsche Post DHL, Deutsche Post AG, Bonn
1/2008 – 10/2010 (2 Jahre, 10 Monate)
Logistikdienstleister
Tätigkeitszeitraum

1/2008 – 10/2010

Tätigkeitsbeschreibung

Responsibilities:
- Planning, forecasting and reporting processes regarding the BU Operations Mail
- Controlling, planning and reporting of internal service charges
- Analysis and quality review of Mail Germany cost accounting results
- Analysis and review of particular business cases (e.g. synergy effects of integrating Express Germany into Mail operations)
- Presenting analysis results to the Mail Division CFO
Achievements (extract):
- Conceptual redesign and implementation of the Business Unit reporting after a major restructuring of the Mail Division
- Design of a workforce resource reporting which enables a comprehensive analysis of all workforce resources

Eingesetzte Qualifikationen

Controlling, Kostenrechnung

Senior Associate Business Planning, Controlling & Reporting (Festanstellung)
PricewaterhouseCoopers WPG, Essen
9/2005 – 12/2007 (2 Jahre, 4 Monate)
Wirtschaftsprüfungsnahe Dienstleistungen
Tätigkeitszeitraum

9/2005 – 12/2007

Tätigkeitsbeschreibung

Responsibilities:
- Analysis, conceptual design, implementation and optimization of
business planning and controlling processes with particular emphasis on
risk management, internal controls as well as related organizational
structures and accounting related business processes
- Auditing and verifying of business and control processes regarding their
compliance with respect to regulatory requirements and their impact on
the annual audit
- Project management
Achievements (extract):
- Conceptual design and implementation of a company wide risk
management system for a client in the retail & consumer industry
- Supporting a medium-sized business in the plant engineering and
construction industry in implementing regulatory requirements regarding
its company wide internal control system (SOX)

Eingesetzte Qualifikationen

Controlling, Risikomanagement, Audits

Ausbildung

International Management Studies
Master of Economics, Drs. de economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
2005
Maastricht

Weitere Kenntnisse

Meine Persönlichkeit: Führungsstark. Diplomatisch. Inspirierend.
• Menschen verbinden.
• Lösungen im Dialog finden.
• Bodenständig und pragmatisch.
• Lange Diskussionen sind nicht mein Ding.

Meine Werkzeuge u.a.:
• These - Antithese – Synthese.
• Strategie – Struktur – System.
• Kontextbezogen.

Meine fachlichen Kompetenzen:
Mit mir bekommen Sie einen fachlichen Allrounder, der den Themenkomplex "Finance & Controlling" aus verschiedenen Perspektiven (CFO bis Analyst, Tochtergesellschaft und Konzern) und Rollen (Linie und Projekt) kennengelernt hat. Unter anderem kann ich folgendes:
• Aufbau von Standardberichtswesen (Finanz- und operational KPIs) im Einklang mit der Unternehmensstrategie (Excel u. BI Lösungen).
• Analysen von Produkt- / Geschäftsfeldsprofitabilitäten (DB GuV, Produkt- und Kostenrechnung).
• Aufbau von kfm. Prozessen OtC, PtP und RtR und deren Optimierung (bspw. mit Hilfe von Digitalisierung).
• Erstellung von Geschäftsplanungen zur Unternehmenssteuerung oder im M&A Kontext.
• Erstellung von Business Cases.
• Versierter Umgang mit internen, wie externen Prüfern und die Abarbeitung von Prüfungsfeststellungen.
• In- / Outsourcing von kfm. Geschäftsprozessen bspw. in ein Shared Service Center.
• Einführung und Optimierung von Internen Kontrollsystemen
• IT Anforderungsmanagement.
• Projektmanagement.

Persönliche Daten

Sprache
  • Deutsch (Muttersprache)
  • Englisch (Fließend)
Reisebereitschaft
Europa
Arbeitserlaubnis
  • Europäische Union
Profilaufrufe
568
Alter
45
Berufserfahrung
19 Jahre und 2 Monate (seit 09/2005)

Kontaktdaten

Nur registrierte PREMIUM-Mitglieder von freelance.de können Kontaktdaten einsehen.

Jetzt Mitglied werden